Home

De Galápagos, een minicruise

Terug naar het overzicht Ecuador

Zaterdag 26 oktober
Om 04.30 het bed uit. Ik kreeg bij de gratie van de receptionist een bakkie koffie terwijl ik op de taxi zat te wachten. We vertrokken vanuit Quito naar Guayaquil, daar waren we om half negen. Na een half uurtje vlogen we door naar de Galapagos, nog een vlucht van bijna drie uur, onderwijl de tijd een uur teruggezet, de Galapagos ligt in een andere tijdzone.

Op het vliegveld (eiland Baltra) moest je door bakken met ontsmettingsmiddel lopen, en een tax van 100 $ betalen. Er werd de toeristen op het hart gedrukt niets maar dan ook niets van de eilanden mee te nemen. We arriveerden rond 12.00 uur op ons cruiseschip, de Eden. Het was een gevarieerd gezelschap, Amerikanen, Engelsen, Canadezen en Nederlanders.
Eden
Favo plekje
Het was een van de eerste cruises met een gerenoveerde Eden, geen groot schip, ik meen dat er 5 bemanningsleden en 16 passagiers aan boord waren. Ik was er al snel achter dat vijf dagen (vier overnachtingen) genoeg was. Ik deelde m'n hut met een Canadese. Alles was er aanwezig, maar piepklein, de hut zal echt niet groter geweest zijn dan 2 x 1 m, stapelbedje met lades eronder, hoog kastje, badkamer/toilet 1 x .60 m.
Die middag een eiland bezocht en heerlijk gezwommen, de temperatuur van het water was erg aangenaam. Geprobeerd met de snorkel, ik vond dit niet zo prettig. Wanneer je van de boot afging, moest je altijd hetzelfde paar schoenen aandoen, die werden terug op de boot verzameld, schoongemaakt en in een aparte kist bewaard tot de volgende keer.
Zondag 27 oktober
Om 6 uur al buiten, jammer genoeg net de zonsopkomst gemist. Naar een rotsachtig eiland (Isla Genovesa) om uilen te zien, die hadden zich dus keurig verstopt. Wel een boel andere vogels gezien, ze laten de mensen dichtbij komen. Vanuit de rotsen gezwommen, vlakbij drie verschillende soorten zeehonden. Ingrijpen in de natuur is op de Galapagos uit den boze. Het was slikken toen er twee 'huilertjes' (moederloze zeehondjes) bij waren. Stervende gratenpakhuizen, bij de vraag of de diertjes niet geholpen konden worden of uit hun lijden verlost, reageerde de gids zeer verontwaardigd. Ik kon trouwens sowieso niet met die knul door een deur, de rest van de bemanning was oké, goed m'n Spaans kunnen oefenen, het leverde nogal eens wat hilariteit op.
Isla Genovesa
Er was een dagelijkse routine, ontbijt om acht uur, een bezoek aan een eiland, koffie en lunch op de Eden, die ondertussen verder voer, na de middag weer een eiland bezoeken gecombineerd met zwemmen. Terug op de boot coctailuurtje, een drankje en iets lekkers terwijl de boot verder voer. Wat lummelen op het zonnedek, 's avonds diner, met elke avond anderen aan de kapteinstafel.
Maandag 28 oktober
Zeeziek geweest 's nachts, niet normaal meer. De zee was erg ruw de vorige avond, tijdens het eten en naderhand aan dek geen enkel probleem, ik kom de benauwde hut binnen en baf, daar ging ik. Terug naar buiten gegaan en op het achterdek gezeten, het werd al snel weer minder, terug in de hut begon het opnieuw. Weer naar buiten en ik besloot op het achterdek te slapen. De kapiteit kwam zeggen dat dit niet mocht, even terug naar de hut en stiekem weer naar buiten, de bemanning kneep een oogje toe.
San Salvador
Sally lightfoot crab
's Ochtends een excursie naar een Lava eiland, Isla San Salvador, het zou een hele klim worden en besloot wijselijk lekker op m'n eentje op het lavastrand te blijven zitten. Als je je stil hield, zag je verschillende diertjes tevoorschijn komen. Krabben, gekko's en Iguana's.
Die middag stond er weer een zware excursie op touw en ik bleef aan boord, althans, dat was de bedoeling. Kwam er een bemanningslid vertellen dat ze een verrassing voor me hadden. Ze hadden een paar vrije uurtjes en namen me mee in een motorbootje om de omgeving te bekijken vanuit zee. We zagen op de hoogtes verschillende zeeleeuwen liggen en een grote schildpad zwemmen.
San Salvador
Dinsdag 29 oktober
De andere kant van San Salvador bezocht. Het was een ontzettend warme dag, de middag hebben we doorgebracht op een rood keitjesstrand. Veel dieren te zien, zo leuk, zwemmen met de kleine pinguins.
Speciaal, vogels met blauwe voeten, leuke naam hebben ze. Blue-footed boobies, oftewel Piquro Patas Azules. De vogels op de Galapagos laten zich volgens mij gewoon aanraken wanneer je zou willen, dit mag echter niet. Er zijn ook Red-footed boobies.
Bluefoot boobies
Veel vogelsoorten
Pelicanen, Fregatvogels, noem maar op, er leven bijna 60 soorten op de Galapagos, ik denk dat ik er zelf de helft van de soorten gezien heb.
Woensdag 30 oktober
Om vijf uur op om de zonsopgang te zien, prachtig, de Dageraad op zee. We waren al heel vroeg bij Puerto Ayora op Santa Cruz voor een bezoek aan het Darwin Instituut.
Giant Torttuga
Geweldig om te zien, het kweekcentrum van het Darwin Instituut
Had me nooit in kunnen denken dat ik deze reuzen nog eens in het echt en wel van zeer nabij zou zien. Ze kunnen een 250 kg wegen en een leeftijd van 150 jaar bereiken. In de 18e en 19e eeuw zijn ze massaal afgeslacht. Momenteel is het zover dat men een begin kan maken de, in het Darwin gekweekte, reuzen in het wild uit te gaan zetten.
Het zat erop, de laatste foto gemaakt, rond het middaguur waren we terug op Baltra bij het vliegveld. Op het eiland nog wat rond gekeken, om 12.45 vertrokken via Guayaquil naar Quito, onderweg de tijd weer een uur vooruitgezet. De eerste keer dat ik trouwens een maaltijd in het vliegtuig niet zo slecht vond, lasagna.
Die gigantische schildpadden zijn ronduit fantastisch.